Monday, September 19, 2011

Pertandingan' Kesan Rokok..'

Assalamualaikum anak-anak..

Pada minggu lepas, telah diadakan pertandingan menulis esei 'Kesan Rokok Kepada Kesihatan' di Kelas 5 efektif. Oleh itu, saya umumkan keputusan pertandingan tersebut.
Tempat pertama Rohana Amirudin
Tempat kedua : Mariatul Qibtiyah
Temat Ketiga : Noraini Bte Tugirin

Saguhati:
Muhd Akmal Hanif b. Azman,
Adibah Khairina Huda,
Nadia Natasha
Azzah Humairooh Binti Othman Zailani.

Pertandingan ini  bertujuan untuk melatih anak-anak melahirkan idea-idea bernas,  peka kepada bahaya dan kesan merokok, melatih anak-anak mencari dan mendapat banyak maklumat mengenai kesan merokok seterusnya dapat menghindari diri daripada gaya hidup yang tidak sihat .

Berikut disiarkan karangan yang mendapat tempat pertama :

Tabiat merokok membawa kesan negatif  kepada kesihatan. Asap rokok mengandungi 4000 bahan kimia  merbahaya yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit seperti koronari jantung, kanser paru-paru, brokintis kronik dan emfisima.

Tembakau yang ada dalam rokok juga menjadi penyebab bagi 90% kes kanser paru-paru rosak,75% kerosakan brokitis kronik dan emfisima serta 25% serangan kronori jantung. Penyakit-penyakit ini amat merbahaya.

Asap rokok mengandungi karbon monoksida yang bertindak membawa bahan beracun ke dalam darah yang boleh mengurangkan kecerdasan fizikal.

Kesan lain juga menyebabkan kadar denyutan meningkat. Rokok mengandungi bahan nikotin dan tar. Nikotin boleh menyebabkan ketagihan dan mengecutkan saluran darah.Tar boleh menyebabkan kanser.

Banyak kesan yang  tidak baik apabila mengambil rokok oleh itu, perlu membiasakan diri dengan gaya  hidup sihat  dan jauhi daripada amalan menghisap rokok.

No comments:

Post a Comment